Visiting address  •  Laivastokatu 9, 00160 Helsinki, Finland   |   Phone (switchboard)  •  +358 30 620 7000
Email addresses  •  info(at)arctia.fi   |   rekry(at)arctia.fi (job applications)   |   forename.familyname(at)arctia.fi

IB Otso

Valmistunut 1986
Rakennustelakka Wärtsilä
Helsingin telakka
Jääluokka 1A Super
Pituus 99 m
Leveys 24,2 m
Syväys 8 m
Uppouma 9 130 t
Bruttovetoisuus 7 066 t
Nettovetoisuus 2 120 t
Pääkoneisto Wärtsilä 16V32
Akseliteho 15 MW
Nopeus 18,5 solmua
Paaluveto 160 t
Miehistö 20
Call Sign
OIRT
Päällikkö
Matti Kuparinen
 
   

IB Otso

IB Otso

IB Otso

IB Otso

IB Otso

 

Koneistonsa ja runkomuotonsa ansiosta alus kuluttaa vähemmän polttoainetta, kuin vanhemmat ja isommat jäänmurtajat. Sen vuoksi Otso ja sen sisaralus Kontio lähtevät yleensä ensimmäisinä jäänmurtoon Perämerelle.

 

Vuonna 1986 valmistunut Otso ja seuraavana vuonna valmistunut Kontio korvasivat kolme vanhaa Karhu-luokan murtajaa (Karhu, Murtaja ja Sampo).

 

Suunnittelussa tärkeänä lähtökohtana oli kustannustehokkuus. Nelipotkurisuus korvattiin keulaan rakennetulla ilmapuhalluslaitteistolla. Uutuus oli myös dieselvoimalaitos. Siitä saadaan vaihtovirtaista sähköä kaikkiin toimintoihin potkurimoottoreita myöten. Sähkö tuotetaan käyttämällä raskasta polttoöljyä.

 

Raskaan polttoöljyn säiliöt ovat keskilaivassa mahdollisimman kaukana laidoituksesta. Näin pienennetään öljyvuotojen riskiä, jos laiva saisi onnettomuudessa repeämiä. Otson tankkeihin mahtuu 1 500 m³ raskasta polttoöljyä, 340 m³ dieselöljyä ja 630 m³ painolastivettä laivan kallistelua varten.

 

Otsossa on neljä Vaasassa valmistettua Wärtsilä 16V32 -dieselmoottoria, joiden yhteisteho on liki 22 megawattia. Jokainen moottori pyörittää omaa 6 000 voltin ja 50 hertsin vaihtovirtageneraattoria, kukin teholtaan noin kuusi megawattia. Kahta peräpotkuria pyörittää oma potkurimoottori, joiden akseliteho on 2 × 7,5 MW eli yhteensä 15 megawattia.

 

Ruostetta ehkäistään sähkövirralla

     

Sinivalkoisen Otson vesilinjassa oleva kiiltävä vyöhyke on ruostumatonta teräslevyä, joka osaltaan pienentää jään ja rungon välistä kitkaa. Vyöhyke on maalaamaton ja kaksi metriä korkea. Aktiivinen katodinen suojausjärjestelmä estää galvaanista korroosiota erilaatuisten teräslevyjen rajavyöhykkeessä.

 

Monet toiminnot voi Otsossa hoitaa komentosillalta: käynnistyksen, pysäytyksen, koneiden valvonnan, kallistustankit, hinausvintturin, nosturin ja jopa lipun noston ja laskun.

 

Kun Otso valmistui yksi uutuus tuolloin oli myös se, että aluksen koko päällystö aloitti ruokailemaan samassa päällystön messissä. Edellinen samankaltainen suuri uudistus oli vuonna 1973, kun pöytiintarjoilu lopetettiin jäänmurtajilla.

Uutiset

Tiedotteet