22.08.2022
Automaattinen väylän valotehojen säätö parantaa merenkulun turvallisuutta
Arctia-konsernin yhtenä strategisena kehitysalueena on vesiväylien digitalisaation kehittäminen. Arctia hallinnoi yli 2000 merenkulun turvalaitetta, jotka ovat yhtiön kehittämän SeaDatics kaukovalvonnan tai -hallinnan piirissä.
Uusimpana hankkeena Arctia on ollut kehittämässä yhdessä Väyläviraston ja Fintrafficin kanssa automaattista kauppamerenkulunväylällä tapahtuvaa valotehojen säätöä, joka perustuu AIS-maaliin ja alueella olevaan näkyvyysarvoon. Ensimmäinen toteutus tehtiin Haukivesi-Joensuu väylällä, missä valotehojen säädön piirissä on 39 turvalaitetta. Mikäli turvalaite on nk. yötilassa ja alus saapuu määritetylle alueelle näkyvyyden ollessa normaalia heikompi esimerkiksi sumun, vesi- tai lumisateen johdosta, säätyvät valotehot automaattisesti kirkkaammaksi alueella. Kun alus poistuu alueelta, valotehot palautuvat automaattisesti oletustehoille. Kaikkien turvalaitteiden valotehot säätyvät samassa suhteessa. Tehoportaita on kolmea eri tasoa ja tehotasot voidaan määrittää reittikohtaisesti. Aiemmin valotehojen säädöt on tehty VTS:n toimesta manuaalisesti Arctian SeaDatics-järjestelmän kautta, kun aluksen henkilöstö tai luotsi on sitä pyytänyt. Valotehojen säädöllä haetaan merenkulun parempaa turvallisuutta keliolosuhteiden huonontuessa, jotta väylän navigointi ja havainnointi olisi paremmalla tasolla.
Automaattinen väylän valotehojen säätö keliolosuhteiden huonontuessa ja aluksen saapuessa alueelle, on ensimmäinen toteutus Suomessa ja todennäköisesti myös maailmalla.