Väylänhoidon kevät käynnistyi vauhdilla
Tänä vuonna väylänhoitokausi käynnistyi Etelä-Suomessa poikkeuksellisen aikaisin. Perämerta lukuun ottamatta kevättarkastukset ovat nyt täydessä vauhdissa, kun Arctian väylänhoitajat varmistavat, että merenkulun turvalaitteet, kuten poijut ja viitat, ovat ehjiä ja oikeilla paikoillaan.
Väylänhoitajan työ on tarkkaa ja monipuolista: viittojen sijainnit mitataan, siirtyneet viitat palautetaan paikoilleen, rikkoutuneet ja kadonneet vaihdetaan uusiin, ja kelluvien valaistujen turvalaitteiden valot tarkistetaan. Aikataulu on tiukka – kevättarkastukset Suomenlahden ja Saaristomeren kauppamerenkulun väylillä on saatava valmiiksi toukokuun puoliväliin mennessä ja muilla alueen väylillä toukokuun loppuun. Vaasan ja Merenkurkun alueella tarkastusten teossa määräaika on kesäkuun puolivälissä ja Perämerellä kesäkuun lopussa. Väyläalus Seili hoitaa tuttuun tapaan raskaiden kelluvien turvalaitteiden tarkastuksia sekä poijujen ankkurointien sukellustöitä. "Talvi oli Etelä-Suomessa jäätilanteen suhteen helppo, ja ensituntuma on, että viittavikoja on tänä keväänä normaalia vähemmän", kertoo väylänhoidon tuotantopäällikkö Kalle Rantala.
Pohjoisemmassa, Perämerellä, kevättarkastuksia joudutaan vielä odottamaan, sillä vesikalustolla liikkuminen ei ole jään vuoksi mahdollista. Siellä työtä tehdään kelirikkokalustolla, kuten Arctic Anteilla, ja keskitytään valaistujen kiinteiden merenkulun turvalaitteiden vuositarkastuksiin ja vikakorjauksiin.
Väylänhoito on mittava urakka: Palveluntuottajana Arctian kunnossapitovastuulla on noin 9 000 väyläkilometriä ja 11 000 merenkulun turvalaitetta Suomen rannikolla. Ammattitaitoinen ja määrätietoinen työ takaa, että merenkulku Suomen vesiväylillä on turvallista – vuoden jokaisena päivänä.