15.02.2019

Merimies-Unioni vaarantaa talvimerenkulun vaatimalla merkittäviä parannuksia jo ennestään merenkulkualan kalleimpiin työehtoihin

Jäänmurtajien ja monitoimimurtajien miehistöä edustava Suomen Merimies-Unioni uhkaa koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia lakolla, kun jääolosuhteet pohjoisilla merialueillamme ovat haastavimmillaan. Jäänmurtopalveluita tuottava valtionyhtiö Arctia Oy muistuttaa, että jäänmurtajilla ja monitoimimurtajilla työskentelevien merenkulkijoiden palkat ja työehdot ovat jo nykyisellään muuta suomalaista merenkulkualaa huomattavasti paremmat.

Jäänmurtajien miehistöä edustava Suomen Merimies-Unioni (SMU) antoi eilen 14.2.2019 lakkovaroituksen. Lakkovaroitus koskee koko Suomen kauppamerenkulkua mukaan lukien jäänmurtajat. SMU uhkaa 1.3.2019 kello 10 alkavalla lakolla, mikäli osapuolet eivät pääse sopimukseen sitä ennen.

SMU:n edustaman työntekijäryhmän palkat jäänmurtajilla ovat jo nykyisellään noin 30 prosenttia korkeammat kuin merenkulkualalla yleisesti ja työsuhteiden ehdot merkittävästi paremmat kuin vastaavilla henkilöstöryhmillä muilla suomalaisilla aluksilla. Tämä on palkkatilastoja vertailemalla selviävä fakta.

Kansi- ja konemiehistön keskimääräinen kuukausipalkka, sisältäen ylityökorvaukset ja lomakorvaukset, oli Arctian jäänmurtajilla ja monitoimimurtajilla vuonna 2018 noin 4 200 euroa kuukaudessa. Tämä keskimääräinen kuukausipalkka lisineen on merkittävästi muuta varustamoalaa korkeampi, eikä yhtiön talous kestä henkilöstökulujen nousua.

Lisäksi vuosityöaika perinteisillä jäänmurtajilla on lyhempi kuin merenkulkualalla keskimäärin. Yhdestä työpäivästä jäänmurtajalla merenkulkija ansaitsee tavanomaisen vuosilomakertymän lisäksi yhden palkallisen vapaapäivän. Kotimaan jäänmurtotehtävissä merihenkilöstöllä on vuodessa keskimäärin 165 työpäivää ja 165 palkallista vapaapäivää, sekä näiden lisäksi 35 palkallista vuosilomapäivää. Muissa varustamoissa vapaita kertyy huomattavasti vähemmän.

Arctia pitää neuvotteluiden lähtökohtana merenkulkualan yleistä ja teollisuuden linjan mukaista palkkatasoa. Muiden työehtojen suhteen tavoitteena on alan yleisten käytäntöjen soveltaminen myös jäänmurtajilla.

Arctian ydintehtävä on turvata Suomen meriliikenne tehokkaasti Itämeren jäätalven olosuhteissa. Tämän tehtävän tukemiseksi ja ikääntyvän jäänmurtajakaluston uusimiseksi yhtiön strategiaan on kuulunut tarjota kansainvälisille asiakkaille merellisiä palveluita. Kansainväliset rahtaukset ovat aiemmin tukeneet Arctian taloudellisesti tehokasta toimintaa. Kun pitkäaikaisia kansainvälisiä tehtäviä ei ole, kustannuksia on tältä osin sopeutettava.

”Arctia teki vuonna 2017 tappiota ja vuonna 2018 vaatimattoman tuloksen. Myös tulevaisuuden näkymät ovat haastavat. Kustannustaso ei tällaisessa tilanteessa voi nousta. Lakko pohjoisten merialueiden jäätilanteen ollessa haastavimmillaan olisi hyvin vahingollinen paitsi meille, myös koko Suomen meritse kulkevalle ulkomaankaupalle”, toteaa Arctian vt. toimitusjohtaja Kim Höijer.

”On vaikea hyväksyä, että Merimies-Unioni ajaa yleisen tason merkittävästi ylittäviä palkankorotuksia alan sisällä jo entuudestaan eniten ansaitsevalle ryhmälle, ja vaarantaa samalla Suomen ulkomaankaupan sekä kustannustehokkaan jäänmurron tulevaisuuden. Toivomme, että lakko ei toteudu ja neuvotteluissa päästään sopimukseen”, Höijer lisää.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Eero Hokkanen

Viestintäpäällikkö, Arctia Oy

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Uutiset

Ota yhteyttä

Lähetä viesti

Tietosuoja